Wandelen heeft een ‘groot effect’ op depressies // Algemeen

Schaf een hond aan, maak een dagelijkse wandeling met je viervoeter door weer en wind en de kans dat je in een depressie belandt wordt met de minuut kleiner als we Schotse wetenschappers van de University of Stirling moeten geloven.

 

Uit eerdere studies bleek al dat zware lichamelijke inspanning kan helpen symptomen van depressie te verlichten, maar tot nu toe was het effect van minder inspannende activiteiten onduidelijk.

Eén op de tien mensen krijgt op een bepaald punt in het leven te maken met een depressie. De aandoening kan behandeld worden met medicijnen, maar bij milde symptomen wordt door artsen ook vaak beweging voorgeschreven.

Voor hun onderzoek bestudeerden de wetenschappers de onderzoeksresultaten van acht studies en in totaal 341 mensen. Daaruit concludeerden ze dat wandelen een effectieve interventie voor depressie is. Vergelijkbaar met andere, meer intensieve vormen van lichaamsbeweging.

Wandelen heeft het voordeel dat het eenvoudig door iedereen gedaan kan worden, er geen kosten aan verbonden zijn (hooguit een kopje koffie onderweg….)  en het  relatief simpel is voor mensen te integreren in het dagelijks leven.

Wel waarschuwen ze dat er nog meer onderzoek gedaan moet worden. Er zijn nog steeds vragen over hoe lang, hoe snel en of binnen en buiten wandelen even effectief zijn.

 

Bron: gezondheidsnet

Lees ook:Ga je depressie te lijf met groene thee
Lees ook:Vaker depressie bij gehoorverlies
Lees ook:‘Depressies bestaan al eeuwen, maar we doen er amper iets aan’
Lees ook:Regelmatige beweging het beste om gezondheid te verbeteren
Lees ook:De zon helpt tegen depressie

1 Reacties // Reageer

One thought on “Wandelen heeft een ‘groot effect’ op depressies

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>