Nieuwe regelgeving beinvloedt aankoop hoortoestel voor 6 op 10 slechthorenden

Nu mensen met gehoorproblemen voortaan een eigen bijdrage van 25 procent voor een hoortoestel moeten betalen, heeft dit voor bijna 6 op de 10 personen met gehoorproblemen invloed op de toekomstige aankoop van een hoortoestel. Bovendien is 41 procent zich er niet van bewust dat zij niet langer in aanmerking komen voor een volledige vergoeding. Dit blijkt uit onderzoek dat TNS NIPO in opdracht van Specsavers heeft verricht. Om ervoor te zorgen dat goede hoorzorg voor iedereen betaalbaar blijft, neemt Specsavers tijdelijk de eigen bijdrage voor een hoortoestel over van haar klanten.

 

Iedereen in Nederland betaalt sinds 1 januari 2013 een eigen bijdrage van 25 procent voor de aanschafkosten van een hoortoestel. Dit betekent dat vanuit de basisverzekering geen gratis hoortoestel meer wordt aangeboden. Het aanmeten van een hoortoestel gebeurt bovendien op basis van een nieuwe methode. Het nieuwe protocol van Zorgverzekeraars Nederland moet ervoor zorgen dat mensen bij alle audiciens op dezelfde manier worden geholpen. Hun advies wordt mede gebaseerd op een vragenlijst die mensen invullen om te beoordelen voor welke categorie hooroplossing zij in aanmerking komen. Dit is van invloed op de prijs die zij voor een hoortoestel zullen betalen en dus op de vergoeding waarop zij uiteindelijk recht hebben.

Grotere transparantie
Het nieuwe protocol moet een bijdrage leveren aan een grotere transparantie in de kwaliteit en prijzen van hoorzorg. “Uit ons onderzoek blijkt dat transparantie niet altijd vanzelfsprekend is. Zo betalen mensen met een hoortoestel gemiddeld 170 euro meer dan zij aanvaardbaar vinden. Specsavers is een groot voorstander van duidelijkheid over prijzen en streeft er naar kwalitatief hoogwaardige hoorzorg en een professioneel advies voor iedereen betaalbaar te maken, ook onder de nieuwe regelgeving”, benadrukt Ingrid Kersting, woordvoerder van Specsavers. “Wij zijn er trots op dat wij met alle zorgverzekeraars contracten hebben gesloten. Verder neemt Specsavers tijdelijk de eigen bijdrage van 25 procent voor een hoortoestel van de klant voor haar rekening. Hierdoor blijft goede hoorzorg ook in 2013 betaalbaar.”

Aankoop hoortoestel op lange baan
Meer dan 60 procent van de mensen met gehoorproblemen is niet van plan in de komende zes maanden een hoortoestel te kopen. Kersting: “Dit is opvallend, want eind vorig jaar was nog sprake van een piek in het aantal verkochte hoortoestellen. Hierdoor kan niet worden uitgesloten dat veel mensen toen besloten een hoortoestel aan te schaffen, omdat zij nog in aanmerking kwamen voor een volledige vergoeding.”

Comfort en deskundig advies doorslaggevend
Meer dan 4 op de 10 mensen zijn er niet van op de hoogte dat zij voortaan een kwart van de kosten zelf moeten betalen. Verder blijkt uit het onderzoek dat 56 procent van de mensen met gehoorproblemen zich er niet van bewust is dat zij nog minder kosten vergoed krijgen als hun audicien geen contract heeft bij een zorgverzekeraar. Toch is de prijs van een hoortoestel niet het enige criterium. Zo zegt maar liefst driekwart dat gebruiksvriendelijkheid – draagcomfort en volume – vooropstaat. Wel erkent 66 procent dat een vergoeding door de verzekeraar eveneens een rol speelt. Ruim 6 op de 10 personen vinden bovendien een deskundig advies en goede service van het grootste belang. Verder heeft 57 procent er begrip voor dat zij een vragenlijst moeten invullen om vast te stellen aan welk hoortoestel zij daadwerkelijk behoefte hebben.

Over Specsavers
Specsavers Opticiens heeft internationaal meer dan 1600 winkels, waarvan op dit moment 115 winkels in Nederland. De winkels worden geëxploiteerd op 50:50 joint-venture basis onder leiding van een lokale partner/directeur. Specsavers is van mening dat Nederlanders al jaren veel teveel betalen voor een scherpe blik. Met deze filosofie startte het bedrijf in 1997 ook in Nederland. Internationaal verkoopt Specsavers jaarlijks 11,5 miljoen brillen van een hoge kwaliteit tegen een lage prijs. Specsavers-winkels worden geleid door minimaal volledig MBO-gediplomeerde opticiens, die uitgebreid oogonderzoek verrichten. En met diezelfde filosofie startte Specsavers in 2007 met de verkoop van hoorzorg in Nederland. Inmiddels biedt Specsavers in 116 plaatsen hoorzorg; in 104 Specsavers-winkels en op 12 servicepunten. In de UK is Specsavers Audiciens zelfs marktleider op het gebied van hoorzorg. Alle winkels worden geleid door volledig gediplomeerde StAr-geregistreerde audiciens, die de klant begeleiden bij een correcte hooraanpassing.

Lees ook:Heldere voorlichting over voordelen nieuwe regelgeving hoorzorg noodzakelijk
Lees ook:Fabel: hoe duurder je hoortoestel, hoe beter je hoort
Lees ook:Feit: een hoortoestel wissel je overal in
Lees ook:Stichting Specsavers Steunt is nieuwe partner van De Zonnebloem
Lees ook:Achmea kiest Hans Anders voor goede en betaalbare hoorzorg

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>