Aanschaf bij webshop ging bij ruim 40% Nederlanders weleens mis

Nederlanders winkelen massaal en frequent online: maar liefst 95% doet weleens een aankoop bij een webshop. 10% van de consumenten doet dit zelfs iedere week. Toch gaat het online shoppen nog vaak mis: bijna de helft van de online consumenten heeft weleens problemen gehad met een aankoop via een webshop (42%). Daarbij is de meest gehoorde klacht dat een bestelling niet op tijd is geleverd. Dat is één vijfde van de consumenten ooit overkomen. 12% heeft weleens te maken gehad met een fraudeur die de bestelde producten na betaling niet leverde. Dat blijkt uit onderzoek naar online aankoopgedrag van Nederlanders door onderzoeksbureau Panelwizard onder meer dan 1.700 consumenten, in opdracht van International Card Services (ICS).

Ouderen zijn opvallend behoedzaam tijdens online winkelen.

Frederike Versloot, Manager Communicatie van ICS: “Er gaat bij het online shoppen nog vaak iets mis. Zo bouwen fraudeurs complete webwinkels na, die niet van echt te onderscheiden zijn. Dat is niet alleen kwalijk, maar ook spijtig. Online shoppen is immers een ideale manier om eenvoudig producten en diensten aan te schaffen en het is vervelend dat fraudeurs de kans krijgen de consument te ontmoedigen.” Versloot vervolgt: “Bij ICS doen we er alles aan om fraudeurs geen kans te geven.  Een consument kan er bovendien van uitgaan dat als hij kan betalen met Visa of MasterCard, de webshop van tevoren uitgebreid gescreend is. Mocht hij onverhoopt toch zijn aankopen niet ontvangen, dan kan hij zich beroepen op de aflevergarantie, waarbij het aankoopbedrag wordt teruggestort bij een niet geleverde bestelling.”

De voornaamste reden om een online winkel links te laten liggen, is een slechte online review over de betreffende webshop (60%). Opvallend is dat ouderen meer dan gemiddeld afknappen op een onbeveiligde internetverbinding (53%). De belangrijkste reden om wél tot een online aanschaf over te gaan, is een eerdere aankoop bij dezelfde webshop (61%). Consumenten stellen het duidelijk op prijs als een webshop bekend is. Zo vertrouwt een derde van de online shoppers een webshop alleen als er ook een fysieke winkel van bestaat. Voor 30% is een vertrouwd keurmerk belangrijk, bijvoorbeeld van Thuiswinkel.org. Voor 44% van de consumenten is de aanwezigheid van een beveiligde internetverbinding doorslaggevend om tot online kopen over te gaan.

Bijna 60% van de Nederlanders is in het bezit van een creditcard. Toch gebruikt een vijfde van deze mensen hun creditcard niet om online aankopen te doen. Daarvan zegt 40% dit uit veiligheidsoverwegingen niet te doen. Versloot: “21% van de creditcardgebruikers noemt de aflevergarantie het grootste voordeel van het gebruik van een creditcard bij online aankopen.  Dit vinden we te laag en mede daarom zijn we deze campagne gestart. Ook het feit dat bijna 40% van de mensen afziet van het online betalen met een creditcard, omdat dit als niet veilig wordt ervaren, doet vermoeden dat veel mensen nog niet bekend zijn met deze zekerheid. Terwijl het toch een enorme opluchting is als je je geld terugkrijgt als blijkt dat je met een malafide webshop te maken hebt.”

Lees ook:Online boodschappen doen wordt steeds gewoner
Lees ook:Waarom geven bedroefde mensen meer geld uit
Lees ook:Bijna helft Nederlanders doet online aankopen tijdens feestdagen
Lees ook:ADV: Help een kind en ga naar de Unicef Webshop
Lees ook:Meer gevallen van oplichting via internet, minder door skimming

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>