Riskeer geen artrose door als een gek te sporten!

Ben je een fanatiek sporter en merk je dat je gewrichten steeds vaker pijn gaan doen? Dan klop dat en ben je verkeerd bezig. Uit een Amerikaanse studie van de University of California onder meer dan 200 mensen met een normaal gewicht blijkt, dat mannen en vrouwen tussen de 45 en 55 jaar het risico lopen op artrose als zij hun work-out overdrijven. Vooral rennen en springen kan het kraakbeen en ligamenten beschadigen. Diegenen die het vaakst sportten, hadden vaker last van hun knieën. Zwemmen en fietsen bleken minder kans te geven op klachten dan rennen en springen.

Deze actieve groep mensen deden meerdere uren in de week aan sport en waren ook actief in de tuin en het huishouden. Uit de MRI-scans bleek dat zij vaker beschadigingen in hun knieën hadden dan mensen die weinig bewogen.

Mensen die al beschadigingen hebben aan hun kraakbeen en ligamenten kunnen beter oefeningen doen die hun gewrichten niet te veel belasten. Zo behoeden ze het gezonde kraakbeen voor beschadiging en wordt beschadigd weefsel beschermd.

Over het algemeen wordt aangenomen dat artrose niet alleen ontstaat door slijtage of ouderdom en dat de voordelen van sport nog altijd opwegen tegen de nadelen. Ook wanneer er al klachten van artrose bestaan. Bewegen helpt omgaan met pijn, geeft energie, verstevigt de gewrichten en houdt mobiel. Bewegen is goed maar met mate!

Lees ook:Artrose? Broccoli eten!
Lees ook:Revolutionaire brace stelt knieoperatie uit
Lees ook:Zo voorkom je dat je gewrichter ouder zijn dan jij bent
Lees ook:Draag slippers als je last hebt van knie-artrose
Lees ook:Steeds meer ouderen met loopklachten

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>