Regelmatige beweging het beste om gezondheid te verbeteren

Wekelijks 150 minuten matige fysieke activiteit oftewel een halfuur per dag gedurende vijf dagen per week stevig wandelen drukt gezondheidskwalen als kanker, hart-en vaatziekten tot dementie al de kop in. Volgens een onderzoeker van de Universiteit van East Anglia maken volwassenen van alle leeftijden op deze manier meer kans om ziektevrij te blijven. Ben je zo’n fanatiekeling die meer intensieve lichaamsbeweging wil zoals joggen? 20 minuten gedurende drie dagen per week is genoeg.Regelmatige lichaamsbeweging reduceert de kans op osteoperose, diabetes type 2, depressie, overgewicht en hoge bloeddruk. Bovendien houdt een portie beweging een mens fysiek en geestelijk jong en weet het coronaire hartziekten en beroertes te verminderen. Lichamelijke activiteit vermindert ook het risico op dementie.
Volgens het onderzoek is afgezien van niet roken, regelmatige beweging het beste om de gezondheid te verbeteren. “Hoe lang mensen leven en hoe gezond ze zijn, is afhankelijk van een complexe mix van factoren, gaande van levensstijl, wonen en geluk”, stelt de onderzoeker. “Mensen hebben wel controle over een aantal factoren, waaronder obesitas, voeding, roken en lichamelijke activiteit. Onze lichamen hebben een bepaald niveau van lichamelijke activiteit nodig. Velen van ons bereiken dit helaas niet met onze moderne, sedentaire levensstijl.

Wandelen of fietsen voor minstens een half uur zou ook het risico op kanker terugschroeven. Wanneer dit wordt verhoogd tot een uur, stelden onderzoekers vast dat het risico op darmkanker met 16 procent verminderde. Volgens de vorsers moeten mannen en vrouwen van alle leeftijden nog meer worden aangemoedigd om actief bezig te blijven.

Bron: HLN

Lees ook:Lichaamsbeweging kan dementie afremmen
Lees ook:Meeroken verhoogt je kans op dementie: doe er wat aan!
Lees ook:Huishoudelijk werk kan Alzheimer voorkomen
Lees ook:Wandel na je menopauze een uur per dag en verklein je kans op borstkanker
Lees ook:Stoppen met roken heeft op elke leeftijd grote voordelen

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>