Fair Trade, Fair Play introduceert een geheel eigen WK elftal

een elftal kinderenMorgenavond is de loting van het WK en breekt een WK periode aan waarin ogen van de hele wereld gericht zijn op de WK sterren. Of je nu op de bank zit en commercials kijkt, op de A10 rijdt, of een wuppie bij je boodschappen krijgt, overal kom je deze wereldsterren tegen. Ondanks dat ‘Fair Trade, Fair Play’ ook groot fan van hen is, zetten ze een eigen campagne op om de ‘kleine sterren uit Brazilië’ met eigen gadgets in de spotlights te zetten.

 

 

 

‘Omdat voetbal voor Braziliaanse kinderen meer is dan een spel, maar een kans op een beter leven. Ook zij dromen ervan om ooit op een billboard langs de ‘A10’ van Rio de Janeiro te hangen’ aldus Pieter van der Manden. De Fair Trade, Fair Play campagne introduceert een eigen WK elftal met hun eigen WK gadgets. ‘Eigen, omdat de kinderen zelf mogen bepalen welk verhaal ze aan ons vertellen; over hun mooiste doelpunten, beste trucjes of grootste dromen. In een leuke workshop worden tekeningen gemaakt die we samen met creatieve ontwerpers uit Brazilië vertalen tot 11 unieke designs. Op deze manier willen we ons steentje bijdragen om Brazilië echt bij het WK te betrekken’. Pieter heeft tijdens het WK in Zuid Afrika gezien hoe dit vooral niet moet en wil daar verandering in brengen.

De unieke designs komen terug in de bijzondere Braziliaanse collectie van vier WK gadgets; de gadgets van het kinderelftal. De gadgets zijn volledig fair trade, en gemaakt van lokale Braziliaanse materialen. Een van de gadgets is de apito de bico. Een product waar we nog veel van gaan horen. ‘Het is de nieuwe vuvuzela’ aldus Pieter. ‘Deze versie is echter een stuk relaxter voor de oren en biedt meer mogelijkheden om het Braziliaanse ritme te ervaren’. Naast de apito de bico biedt de Braziliaanse collectie onder andere een shirt van recyclede PET flessen. De producenten van de gadgets krijgen niet alleen een eerlijk loon, ze worden ook gecoacht om zichzelf te ontwikkelen. ‘Fair trade, Fair Play noemen wij dat!’

De campagne is een initiatief van Rainbow Collection, creatief bureau voor maatschappelijk ondernemen. In 2010 heeft Rainbow Collection Nederland al eens oranje gekleurd rondom het WK in Zuid Afrika. Toen met fair trade oranje armbandjes. Nu roept de organisatie weer iedereen op om mee te doen en zo op een leuke manier ervoor te zorgen dat Brazilië in ieder geval op sociaal vlak het WK kan winnen. De 4 gadgets van het elftal zijn voor te bestellen op fairtradefairplay.nl en liggen eind april in de winkels.

Lees ook:Gratis Fair Trade Ontbijtje
Lees ook:Drie gloednieuwe spellen voor de hele familie
Lees ook:Wat van fair komt….
Lees ook:Even een tweeling baren op je 61ste…
Lees ook:Margriet Winter Fair 2015 13 t/m 19 november 2015 Jaarbeurs Utrecht

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>