Plasterk pleit voor gemeenteloket senioren

Gemeenten moeten een apart loket openen voor ouderen die moeite hebben met onpersoonlijke dienstverlening van de overheid, maar ook van banken, verzekeraars, ziekenhuizen en andere organisaties en instellingen. Dat stelt oud-minister Ronald Plasterk van de PvdA in het magazine Nestor van de Unie KBO, de grootste seniorenorganisatie van Nederland met 327.000 leden. In een verkiezingsartikel in het juninummer onderzoekt Nestor hoe seniorvriendelijk CDA, PvdA en VVD zijn. Bij veel banken kun je geen geld meer halen aan het loket. Steeds meer bedrijven en instellingen zijn alleen nog meer bereikbaar via internet of onpersoonlijke belmenu’s. Bij gemeenten moeten ouderen langs meerdere loketten. Nestor vroeg aan de kopstukken Ab Klink (CDA), Ronald Plasterk (PvdA) en Mark Rutte (VVD) wat hun partijen daartegen willen ondernemen.Volgens Plasterk, derde op de PvdA kandidatenlijst voor de Tweede Kamerverkiezingen van 9 juni, moeten ambtenaren senioren desgewenst helpen met pinnen, internetten en formulieren invullen. “Wij vinden als PvdA dat gemeenten een loket moeten openen voor ouderen die hun weg niet kunnen vinden in de bureaucratie”, zegt de sociaal-democraat. “Als je moeite hebt met dergelijke zaken moet je daar geholpen kunnen worden. Dat wordt een taak van de gemeenten, wat ons betreft.” Het PvdA verkiezingsprogramma vermeldt over dit onderwerp echter niets.

Directeur Stella Salden van de Unie KBO vindt het een goed idee dat gemeenten één loket openen voor senioren. “Daar zouden terecht kunnen voor al hun vragen over wonen, zorg en inkomen”, meent Salden. De Unie KBO krijgt aan de lopende band klachten van senioren over de onpersoonlijke dienstverlening. Salden: “Veel informatie is alleen via internet verkrijgbaar, ook belangrijke informatie van de overheid. We hebben onlangs bijvoorbeeld met meerdere organisaties een petitie overhandigd voor behoud van de strippenkaart. Eén van de redenen was dat veel informatie over de OV-chipkaart alleen via het internet te verkrijgen is. Daarmee sluit je een aanzienlijke groep senioren uit, ook al neemt het internet onder 50-plussers wel degelijk toe. Inmiddels heeft 72 procent van de 50-plussers toegang tot het internet, maar 28 procent (toch ruim 1,5 miljoen senioren) dus nog niet. Bovendien betekent toegang tot het internet nog niet direct dat senioren ook computervaardig zijn. Vaak willen zij hun vragen liever stellen aan een echt persoon of via de telefoon. Maar als er al een telefoonnummer beschikbaar is krijgen mensen vaak te maken met vervelende en soms kostbare belmenu’s zonder de mogelijkheid een echte telefoniste aan de lijn te krijgen. Banken sluiten massaal het loket en dus de persoonlijke dienstverlening en gemeenten, bedrijven en instellingen worden steeds vaker gedigitaliseerd. Vooruitgang is mooi en zinvol, maar moet niet ten koste gaan van een grote groep mensen die de snelheid van deze ontwikkelingen onwenselijk vindt. En laten we wel wezen: niet alleen ouderen storen zich in toenemende mate aan de veronpersoonlijking van de dienstverlening.”

Speciaal voor senioren ontwikkelde Kieskompas in opdracht van CSO overigens een Programma Vergelijker die verkiezingsprogramma’s vergelijkt op terreinen als inkomen, pensioen, zorg, welzijn, mobiliteit en wonen. Voor meer informatie zie www.uniekbo.nl.

Bron: www.uniekbo.nl

Door Maurice Hengeveld

Lees ook:Senioren hebben geen vertrouwen in gemeentepolitiek
Lees ook:50-plusser niet tevreden over hun gemeente
Lees ook:Digitale overheid maakt ouderen afhankelijk
Lees ook:Ouderen moeten hulp inschakelen om overheidszaken te regelen
Lees ook:Volgens Plasterk kort CDA stiekem ouderen

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>