Seniorenmarketing staat nog in de kinderschoenen

Al in januari 2010 berichtte Maaike Tindemans voor www.zibb.nl over hoe reclamemakers zich geen raad weten met commercials voor de snel groeiende groep senioren. Een groep die niet alleen snel groeit, maar ook nog eens veel te besteden heeft. Tindemans baseerde haar artikel op uitspraken in Het Parool van professor Dirk Sikkel, bijzonder hoogleraar ouderen, communicatie en consumentengedrag aan de Universiteit van Amsterdam. Volgens Sikkel spelen reclames voor de doelgroep senioren nauwelijks in op behoeftes binnen de groep en als dat al wel gebeurt, gaat dat doorgaans gepaard met slappe stereotypen (pensionado’s en plasproblemen) of slaan ze de verkeerde toon aan. Volgens Sikkel spelen ouderen wel degelijk duidelijke rollen in de samenleving: als cultuurdrager, autoriteit en mensen met levenservaring. Reclames zouden volgens hem dan ook daarop moeten inspelen en uitgaan van de kracht van ouderen, die actief in de samenleving staan. De belangrijkste rol van senioren is die van grootouder, volgens Sikkel. Reclamemakers zouden hun voordeel moeten doen met het kleinkindinstinct bij senioren.

Nu wil het toeval dat al in 2008 het boek “Vijftigplus Marketing” verscheen van Edgar Keehnen, marketeer en auteur. Hij geeft in zijn boek op simpele en overtuigende wijze inzicht in de segmentatie van 50-plussers als basis voor seniorenmarketing. Keehnen beschrijft tien punten die snel en effectief bereik van deze doelgroep mogelijk maken. Naast de beschrijving van koopkrachtige, energieke, maar vooral loyale consumenten, krijgt de lezer een heldere kijk op 50-plussers. Het boek geeft een beeld van ouderen als storytellers: ze houden ervan hun verhalen te delen met anderen. Het advies van de auteur is dan ook senioren iets verrassends te laten beleven waarover ze met familie, vrienden en buren kunnen praten. Het boek geeft ook adviezen over hoe om te gaan met ouderen als werknemers binnen organisaties. Jammer genoeg valt in het boek ook de term pensionado, dat door hoogleraar Sikkel nou juist als slap stereotype werd geduid. Desondanks blijft overeind dat de slogan “Wie de ouderen heeft, heeft de toekomst” wel degelijk hout snijdt.

Bronnen: www.zibb.nl

Door Maurice Hengeveld

Lees ook:De leukste tien reclames op een rijtje
Lees ook:Heineken zich wil richten op een oudere doelgroep
Lees ook:Boek voor internettende senioren
Lees ook:Senioren voelen zich niet serieus genomen (met weblink!!!)
Lees ook:Ga los op de 50PlusBeurs

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>