Heineken zich wil richten op een oudere doelgroep

Volgens geruchten is Heineken in het geheim bezig met het ontwikkelen van een speciaal biertje, gebrouwen voor 60-plussers. Dat ’seniorenbiertje’ moet dé oplossing worden voor de wereldwijd almaar dalende bierconsumptie. Jonge, hippe mensen in een avontuurlijke of vrolijke omgeving genieten van hun bier, het biermerk wordt geassocieerd met plezier en romantiek. Dergelijke advertenties en televisiereclames zijn er volop. Afwezig in biercampagnes zijn babyboomers en senioren, en daar wil Heineken nu iets aan veranderen.

 

Heineken, dat een lastig financieel jaar achter de rug heeft, wil officieel nog niets over het concept kwijt. „Over toekomstige ontwikkelingen worden nooit uitspraken gedaan. We willen voorkomen dat concurrenten ermee aan de haal gaan”, aldus een woordvoerster.

Wel organiseerde de bierbrouwer wedstrijden voor ondernemers met de vraag: hoe zet je een product voor senioren in de markt? „Briljant!” reageert marketingdeskundige Paul Moers. Volgens hem laten veel te veel bedrijven kansen liggen om in te spelen op de sterk vergrijzende consument.

„Want één ding is zeker: ouderen hebben geld. Nu de biermarkt onder druk staat, is het een geniale zet om te zorgen dat zij ’s avonds hun wijntje laten staan en in plaats daarvan naar een biertje grijpen. Dat is een gat in de markt.”Een van de internationale ’challenges’ van Heineken werd gewonnen door MarieCécile Schouwenaar (31) uit Amsterdam. „Door de vergrijzing is er een heel nieuwe doelgroep ontstaan van ouderen tussen de 60 en 75”, legt ze uit. Voor de bierbrouwer maakte Schouwenaar een vertaalslag die laat zien hoe de nieuwe doelgroep het beste benaderd kan worden. „Hou het subtiel! Plak geen ’seniorenlabel’ op een nieuw product, maar zorg dat ouderen zich herkennen in reclames. Portretteer hen als vitale, actieve mensen.”

Lees ook:Heineken voelt natte zomer in winstverwachting
Lees ook:Dit bier bevat geroosterde mout en cacao
Lees ook:50-plussers staan open voor nieuwe producten
Lees ook:Seniorenmarketing staat nog in de kinderschoenen
Lees ook:Heineken wannahaves, de heritage collectie: retro goede cadeaus

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>