86% Nederlanders nieuwsgierig, maar wel dommer dan ze denken

Nederlanders denken zelf over een grote algemene kennis te beschikken. 90% beoordeelt de eigen kennis met een rapportcijfer 7 of hoger. In werkelijkheid valt dit tegen. Slechts een enkeling weet het juiste antwoord op een vraag als ‘Waarom halen we geen energie uit de Sahara?’. Vind ik ook lastig moet ik zeggen… De thema’s wetenschap en energie staan in de top 3 interessante onderwerpen. Ondanks dat een algemene kennisvraag vaak onbeantwoord blijft, zijn Nederlanders nieuwsgierig aangelegd (86%), blijkt uit onderzoek van MIXX, een nieuw online magazine over energie.Nederlanders zijn bang om dom over te komen (81%), reden genoeg om zich goed te informeren. Een kwart gebruikt algemene kennis om anderen af te troeven. Het antwoord weten op een moeilijke, gekke vraag geeft een gevoel van blijdschap (29%), zelfverzekerdheid (26%) en trots (23%). Bij het niet weten bekruipt ons een onrustig gevoel, onzekerheid en frustratie. Om deze gevoelens voor te zijn schakelen Nederlanders direct een hulplijn in. Met stip op 1 staat internet als kennisbron (88%); reden voor de makers van MIXX om een online platform te bieden met feiten en weetjes.

Hoewel de thema’s energie en wetenschap behoren tot favoriete thema’s van Nederlanders, blijven kennisvragen vaak onbeantwoord. Ondanks dat men het antwoord simpelweg niet weet, is driekwart van de bevolking wel nieuwsgierig naar het antwoord. Informele manieren om aan kennis te komen zijn geliefd. 75% is van mening dat kijken naar of meedoen met een kennisquiz bijdraagt aan de eigen ontwikkeling. Het merendeel van de Nederlanders neemt zelf regelmatig actief deel aan een quiz.

Opvallend genoeg beoordelen mannen en vrouwen de eigen kennis verschillend. Mannen schatten zichzelf en hun eigen kennisniveau hoger in dan vrouwen. Mannen zijn meer competitief ingesteld maar liefst 27% van de mannen gebruikt kennis om anderen af te troeven ten opzichte van 13% van de vrouwen. Daarentegen voelen vrouwen zich meer voldaan als ze een antwoord juist hebben (35%) dan de mannelijke helft van de bevolking (23%).

Het delen van feiten en weetjes op een verjaardag blijft onverminderd populair. Wellicht draagt hieraan bij dat mensen met parate kennis alom bewonderd worden (78%). Niet alleen wordt het massaal gewaardeerd om leuke, interessante feitjes te horen (90%), eenzelfde groep deelt zelf graag de kennis met anderen. Ook educatie is belangrijk: 83% vindt het belangrijk kinderen en kleinkinderen te voeden met feiten & weetjes. Een nieuwsgierig karakter is niet gebonden aan leeftijden; alle leeftijdsgroepen tonen eenzelfde mate van nieuwsgierigheid.

“Energie blijft voor velen een interessant maar ook moeilijk onderwerp. Vragen als ‘Wat kost een raketlancering?’ worden bestempeld als interessant en prikkelen de nieuwsgierigheid. Om het thema dichterbij te brengen en tegelijkertijd de honger naar nieuwsgierigheid te stillen, is MIXX geïntroduceerd. Een online en gratis magazine over de wereld, energie, toekomst en wetenschap,” aldus Hendrik Greven, namens MIXX magazine.

In februari 2013 is de vernieuwde MIXX gelanceerd, een inspirerend online magazine over energie. Initiatiefnemer is Oxxio. MIXX heeft een onafhankelijk karakter met een eigen redactie. In het magazine staan vier thema’s centraal: jij, toekomst, wereld, wetenschap. Per magazine verschijnen zeven artikelen over leuke energie feiten. Het magazine is nu ook toegankelijk voor tablets en mobiele apparaten, zodat op ieder moment kennis kan worden ingewonnen. MIXX verschijnt vier keer per jaar.

Lees ook:Pink Ribbon Magazine 2010 is uit!
Lees ook:58% van de Nederlanders chagrijniger dan gezond voor hen is
Lees ook:Sonja Bakker komt met eigen magazine
Lees ook:Seks……. tot welke leeftijd?
Lees ook:Mannen huilen van vreugde, vrouwen van woede

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>