ANWB-enquête kilometerheffing

De ANWB gaat vandaag, 23 januari een ledenpeiling over de kilometerprijs. Deze peiling zal bepalend zijn voor de vraag of de kilometerheffing er komt. Minister Eurlings heeft  laten weten dat de uitkomst hiervan bindend zal zijn.
Met de ledenpeiling wil de bond zijn leden de gelegenheid bieden om een bijdrage te leveren aan de besluitvorming in de Kamer. De bond heeft daarom uitdrukkelijk gekozen voor een peiling boven een referendum omdat de bond van de leden de argumenten wil weten, waarom zij voor of tegen de kilometerheffing stemmen. De argumenten die de leden aanvoeren in hun beoordeling vormen voor de Kamer belangrijke aanknopingspunten, voor concrete verbeteringen van de wet, maar ook voor de gehele besluitvorming erover. Het wordt dus geen ja/nee enquete.

Mochten de leden unaniem of in grote meerderheid negatief zijn over de heffing dan komt die er dus niet. De peiling is representatief als 300.000 leden hun stem uitbrengen. Begin maart hoopt de ANWB een eerste uitslag te hebben.

Lees ook:ANWB helpt leden hun auto te verkopen
Lees ook:Leukste uitjes ANWB….. met korting!
Lees ook:Voordelig tanken met je ANWB-lidmaatschapskaart
Lees ook:ANWB waarschuwt voor druk Pinksterweekend
Lees ook:Voorverpakte zuurkool- en andijviestamppotten ongezond

77 Reacties // Reageer

77 thoughts on “ANWB-enquête kilometerheffing

  1. Bakker

    Ik ben tegen kilometerheffing.Het zal de kosten woon/werkverkeer verhogen.En kilometerheffing middels een gps kastje is fraudegevoelig en niet persoonsvriendelijk.Autoweg vignet is een betere oplossing om geld in het laatje te brengen,want zo zie ik deze heffing.Files worden echt niet korter door welke oplossing dan ook,omdat er geen goede andere reis alternatieven zijn.Vluchtsrook als spitsstrook is oké,maar file wordt alleen maar breder.

      /   Reply  / 
    1. p.de lange

      Eeen spitsuurvignet voor de A1-A2-A4 e.d.is veel praktischer en goedkoper.De begrote 4 of 5 miljaard is in Nedreland snel weer het dubbele bedrag en dan nog alle adminisrtatieve romslomp.Absoluut niet aan beginnen. Kijk eerst voorts naar het buitenland alvorens het wiel weer opnieuw proberen ui te vinden.

        /   Reply  / 
  2. H van der Haar

    Het ligt aan de methode waarop. Ik pribcipe bben ik voor

      /   Reply  / 
  3. m van putten

    ik ben tegen kilometerheffing. komt te duur

      /   Reply  / 
    1. m van putten

      ben tegen kilometreheffing daar het volgens mij erg duur wordt voor automobilisten vooral voor oudere autos.

        /   Reply  / 
  4. c.van kouwen

    ik ben zeer tegen welke heffing dan ook, het lost in eerste instantie helemaal niets op .het is weer een van de al vele belastingen onder het dekmantel van het milieu we leven nu eenmaal in een klein compact land de afstanden zijn veel te kort om uitloopmogelijk heden te maken de enige oplossing is automobilisten hun auto niet te laten gebruiken. en dan komt de regering weer zoveel geld tekort dat wij weer op een andere manier de prijs betalen.geef mij nog wat prive!!!!!

      /   Reply  / 
    1. C.J.Wolthoorn

      Openbaar vervoer is prima Wordt het eindelijk is schoner in Nederland,wanneer de mensen de auto laten staan.Opzondag staat het verkeer vast op de Coolsingel en o,.Terwijl er prima openbervoer is naar de stad.

        /   Reply  / 
  5. D. Marlet

    Het principe : betalen naar gebruik , prima.
    Het moet echter veel simpeler dan met super dure fraude gevoelige systemen. Waar veel bedrijven natuurlijk blij mee zijn , jaren werk. Maar waarvan de kosten wel eens de baten kunnen overschaduwen. Dit soort missers daar draait half Nederland op, maar ook voorop.

    Bijv. via de diesel of benzine, dit kan alleen in Europees verband.
    Dus overal dezelfde prijs!
    Dit stimuleert ook nog eens het gebruik van zuinige auto’s ,in heel Europa! En zo hebben we eens iets aan een verenigd Europa!
    Of via de jaarlijkse APK wordt de stand van je teller, of een speciale daarvoor ingebouwde teller, afgelezen. Wel weer fraudegevoeliger dan oplossing 1, wel erg goedkoop.

    Ergo: Geen kilometerheffing via technisch haast onmogelijke systemen, die veel te duur en onzeker zijn.

      /   Reply  / 
  6. gelderen

    file wordt veroorzaakt door het slecht wegennet en verkeerde structuur.
    Het openbaar vervoer is ook slecht geregeld,
    Door meer belasting te betalen zal dit niet verbeteren en blijven de files bestaan.
    Ik ben tegen km heffing vanwege de fraude gevoeligheid en voor enstig inbreuk op mijn privicy.
    voorbeeld dat het beter kan :spijkenisse hartelbrug, tunnels rozenburg,
    Het zou goed zijn om personen treinen vanaf maasvlakte te laten rijden.

      /   Reply  / 
  7. J C van den Broek

    1. onnozel
    2. afschuwelijk duur, de invoering
    3. onmogelijk om technisch voor miljoenen (het kastje in elke auto telaten functioneren)
    4. is niet goedkoper dan de huidige regelingen
    5. lost files onder geen beding op
    6. voorbeeld van verspilling zoals bij vorige ministers, ik noem er een paar, Netelenbos, Mayweggen en andere brekebenen, beginnen, nooit afmaken en geldverspilleres
    7. totaal geen inzicht wat er bij de mensen leeft
    8. volledig zat dat gesmijt met geld voor projecten, die nooit verwezenlijkt worden, omdat ze uiteindelijk toch niet fatsoenlijk te verwezenlijken waren

      /   Reply  / 
    1. Mathilde Stoop

      helamaal eens, en klunzig idee. Geschikt voor de kastjes-fabrikant, toch> Verder helpt het niemand,ik vrees een chaos met dit gedoe. het kost de belastingbetaler met een lager inkomen (onder de 40.000.euro ) echt geld, dat is denk ik ook de bedoeling.Goed voor de wat ledige! schatkist? Mooi dan.
      Stoppen met dit soort dingen.

        /   Reply  / 
  8. Meering

    Wij wonen in het Noorden van het land, moeten dus zowiezo meer km. rijden om ergens te komen, en zijn veelal van onze auto afhankelijk.
    En dan nog de privicy, wat onze regering zo hoog in het vaandel heeft staan!
    Het openbaar vervoer is n.l. ook niet optimaal bij ons, vooral als het ook nog eens wat heeft gesneeuwd!!! Dan ligt hier gelijk alles plat, moeten we dus weer in onze auto.
    Dus conclusie: geen KM.
    heffing voor ons!!!

      /   Reply  / 
  9. Th.Sontrop

    Veel ouderen weten nog lang niet precies wat e.e.a. gaat betekenen. In principe ben ik voor de stelling dat degene die gebruikt ook bijdraagt aan de kosten van het gebruik. Dit moet dan ook in verhouding staan van de manier hoe men gebruikt d.w.z. dat een vrachtwagencombinatie op een andere wijze van het wegennet gebruik maakt dat een personen auto en dus naar verhouding moet bijdragen aan het gebruik.Is dat al voldoende duidelijk in de plannen? Ouderen moeten meer informatie krijgen wat het voor hen allemaal gaat betekenen. Daarvoor ligt een mooie taak bij de ANWB!! In principe ben ik voor maar het mag nu en in de toekomst niet kostenverhogend werken.

      /   Reply  / 
  10. H. Aans

    veel te dure en fraudegevoelige oplossing. Bij ons kun je ook al niet gebruik maken van openbaar vervoer. De kosten worden dan weer verwerkt in de goederen die particulieren kopen, dus alles wordt weer duurder. Ben dus tegen

      /   Reply  / 
  11. JCH.van Veen

    Niet doen die heffing, het lost het fileprobleem niet op. Administratief zal het een ramp worden en elke regering zal de heffing als melkkoe gebruiken door deze regelmatig te verhogen. De bedrijven zullen hun kosten doorberekenen aan hun klanten. Een oplossing is, wegen verbeteren en in de eerste plaats het openbaar vervoer verbeteren en goedkoper maken. Het treinkaartje is per 1 januari weer durder geworden. De mensen in de buitengewesten zijn erg afhankelijk van hun auto, van de verplicht werkende twee verdieners moet er minimaal één ver reizen om op zijn werk te komen.
    Dus NIET DOEN.
    Joks van Veen, Alkmaar

      /   Reply  / 
  12. J.M. de Bruijn

    Ik ben tegen km heffing omdat dit naar alle waarschijnlijkheid door overheid zal worden misbruikt om meer en meer en meer uit de portemonaie van de auto- mobilist te halen.
    Nu al worden we geconfronteerd met die inhaligheid. Heeft u een auto gekocht in 2000,dan betaalde u daar een fors % BPM over, de laatste 2 jaar is dat percentage met enkele procenten verlaagd. Als je nog steeds in dezelfde auto rijdt heb je daar niets aan. Maar de overheid heeft ter compensatie van het voornemen van het verdwijnen van die BPM wel de houderschaps/ wegenbelasting verhoogd en dus betaald je dubbel.
    Dan wil ik het niet eens meer hebben over het kwartje van oud minister Kok hebben. Die tijdelijke verhoging van de bezineprijs zou weer ongedaan gemaakt worden, tot op heden is dat niet gebeurd.
    … om over ziektekosten, wat ons is verkocht met de belofte, dat het de eerste jaren niet duurder zou worden maar te zwijgen! Al snel werd de
    € 150,- die je bij ‘niet gebruik’ terug kreeg omgebouwd in € 155,- eigen risiko! verhoging dus van ruim € 300,- per/persoon, tel uit je winst!

    Ook de km heffing zal aangegrepen worden om met allerlei motieven verhogingen door te voeren. Ik geef vast een voorzetje: inflatiecorrectie of koppeling aan een of andere index.

    Mijn standpunt: gewoon 3,4 of 5 cent per/km toevoegen aan het belastingtarief op autobrandstof. (let op! niet ook op andere brandstof/energie gebruiken) Dat is duidelijk en doorzichtig, maar misschien wil dat onze overheid juist niet.
    Conclusie:Tegen privatie gevoelige KM heffing!!!

      /   Reply  / 
  13. R.J.Overdijkink

    Dit is een ordinaire GROENEN aanpak z.g. voor het milleu. Daarbij worden de kosten voor een tweede hands auto verder verhoogd en zullen de Gemeenten het voor hen verloren geld terug halen bij de burger!!

    Dus nogmaals tegen!

      /   Reply  / 
  14. Ronald Aarsen

    Hoop met mijn onlangs gekochte door de BPM dure nieuwe auto op LPG 15 jaar te doen. Waar zit voor mij de door Eurlings voorgespiegelde winst?

      /   Reply  / 
  15. Ger

    Ben absoluut voor km. heffing.

      /   Reply  / 
  16. S.Casteleijn

    OV chip (Huizinga)
    Kastje van (Eurlings)
    NoordZuidlijn Adam (Cohen)
    ABN/AMRO (Bos )
    Wanneer Houd deze geld smijterij nu eindelijk eens op
    Ik ben dus tegen

      /   Reply  / 
  17. W. Bakker

    Ik ben niet voor de km.heffing omdat ik de rompslomp van het factureren chaotisch zie worden en dat nog
    afgezien van de fraude mogelijkheden.
    Bovendien geloof ik niet in het opheffen van de files.Daarvoor is een eenvoudige en trefzekere
    oplossing te vinden door meer wegen aan te leggen
    die t.z.t.door energiezuinige en weinig milieuvervuilende auto’s zullen worden bereden

      /   Reply  / 
    1. th a de veen

      tegen de nieuwe regeling alle ervaringen leren
      dat de kosten van controle en uitbreiding niet
      gaan opwegen tegen het gestelde doel,tevens ben
      ik tegen het uitbreiden van het korps amtenaren .

        /   Reply  / 
  18. kalsbeek

    het is mijn mening om het toch te zeggen, ik vind dat iemand meer rijd ook meer moet gaan betalen, ik ben niet bang om straks meer voor onze producten te moeten betalen,ik vind het geen geld smijterij, dat mijn auto voor de deur sta en ik daar voor moet betalen in de vorm van wegenbelasting dat moet voor eens en voor altijd maar eens afgelopen zijn, ik ben voor

      /   Reply  / 
  19. C G van langeveld

    Het treft voornamelijk werkende mensen ,nienand gaat tenslotte voor zijn plezier in de file staan.
    Ik zie het apparatuur wat in in de auto,s wordt gebouwd niet zitten,fraude gevoelig en geen gezicht waar het geplaatst wordt.
    Tevens is onds land te klein voor dit systeem.In het buitenland zijn andere keuze,s mogenlijk.Iedereen probeerd binnendoor te gaan leuk voor landelijke plaatsjes.

      /   Reply  / 
  20. Fvbragt

    Ik heb geen vertrouwen in het sijsteem . het.het is duur en misbruik is {goed}mogelijk. ik ben tegen.

      /   Reply  / 
  21. A. Saas

    1) Kosten van invoering veel te duur.
    2)Lost files niet op; daar meerdere plaatsen in Nederland zeer slecht met openbaar vervoer zijn te bereiken (o.a. bedrijfsterreinen).
    3)De technische uitvoering is zeer discutabel; deze zal wel weer met allerlei moeilijkheden ge-paard gaan zoals bij eerdere overheidsprojecten.
    4)Kosten voor particulieren/bedrijfsleven zullen
    stijgen i.v.m. doorcalculeren hiervan in de prij-
    van de producten.
    5)Gevoelig verhoging in de toekomst door de Overheid van de KM-prijs.
    6) Huidige opcenten geheven door de Provincies
    zullen op een andere manier weer door hun
    worden geheven; dus tegenh km-heffing.

      /   Reply  / 
  22. L.Brummel

    Ik begrijp niet waar de minister het idee vandaan haalt, dat dit de file’s zal bestrijden.
    Het is gewoon een manier om de wegenbelasting en BPM op een andere wijze binnen te halen.
    Als de km heffing door gaat wordt de gewone man, die nog net een auto kan rijden hier de dupe van omdat deze niet telkens een nieuwe auto kan kopen en daardoor het voordeel va de BPM mee kan tellen in het geheel.
    Het is veel makkelijker om eerst het kwartje van KOK eens te gaan verrekenen en dan gewoon de brandstofprijs aan te gaan passen. Op deze wijze betaald degene die het meeste rijdt ook de meeste belasting. En deze wijze is vele malen goedkoper dan deze ingewikkelede en dure methode.
    Maar goed het lijkt alsof Den Haag alleen maar moeilijke manieren kan verzinnen.

      /   Reply  / 
  23. L.J.Brouwer

    Ben tegen.
    1 Wat te doen met ouderen die hoofdzakelijk gebruik maken van de auto binnen hun eigen omgeving.
    2 Hoe werkt e.e.a. met b.v. motorrijders.
    3 Wat te denken van al die buitenlanders die zomers onze wegen berijden; hoe komen die hiermee weg.
    4 Gewoon een paar centen bij de brandstof zo betaald de grootste vervuiler het meest en heb je tevens de buitenlanders te pakken.

      /   Reply  / 
  24. Schaafsma A.H. Arnhem

    In pricipe accoord met de intentie van de minister.
    Maar een en ander wel zeer zorgvuldig starten en zorgen dat de reeds betaalde belastingen evenredig terugkomen bij de gebruiker.
    De controle moet waterdicht zijn en zonder irreële boetes voor o.a. storing van de apparaten.
    Zoals het er nu naar uitziet niet accoord gaan met de invoering.
    Zeker nu ik er van overtuigd ben dat het nog niet zeker is dat het de bezitter van de auto niet meer gaat kosten.
    We zijn van de overheid gewend dat de kosten altijd hoger zijn dan gedacht (om welke technische of administratieve reden dan ook) en dat de opbrengst altijd lager is dan waarop is gerekend.

    Sterkte!!
    Dus voorlopig tegen invoering!!!

      /   Reply  / 
  25. a.stamer

    KILMETERHEFFING NEE
    Goedkoper,geen files,goed voor het milieu, minder verkeersslachtoffers,alle opbrengsten voor de infrastruktuur,een veilig big brother systeem,een eerlijker systeem…SPROOKJES en niets anders.Met het huidige wegennet het aantal vervoersmiddelen en de woondichtheid is het niet mogelijk de belangrijkste doelen te verwezenlijken.Meer betalen natuurlijk wel! Het Km voorstel is niets meer dan een andere,wellicht voor de staat aantrekkelijke, manier van betalen voor mobiliteit.Automobilisten let op…wij betalen al jaren veel te veel.De staatskas is verguld met onze bijdragen en ze willen meer.Het is genoeg er mag geen cent meer bij, de KOE is leeg.Dus KILOMETER HEFFING NEE want die gaat alleen om geld!

      /   Reply  / 
  26. jannie

    ben tegen de kilometerheffing beter een paar centen bij de brandstof

      /   Reply  / 
  27. C.Roodenburg

    Ik ben hier fel op tegen wat er zal best een addertje onder het tapijt zitten in de 1e en 2e kamer zoals bij alles wat ze uit broeden in Den
    Haag
    laat Eurlings eerst op PAPIER zetten dat de BPM
    en Motorrijtuigen belasting er werkelijk afgaan
    en niet op een anderen wijzen terug komen.
    Dus absoluut geen KM heffing.

      /   Reply  / 
  28. g.a..vd elst

    ik ben tegen kilometerheffing
    daar ik een zuinige auto rijd
    en geen wegenbelasting betaalt

      /   Reply  / 
  29. j m gosewher

    tegen de kilometerheffing geldverslindend met de papieren administratie en de beloofde file oplossing is een papieren tijger ,tevens hebben
    alle oplossingen uit het verleden geen enkele
    verlichting gegeveven dus :STOPPEN.

      /   Reply  / 
  30. P.J. Nieboer

    Ik ben voor de voorgestelde km-heffing, maar wat mij betreft mag er ook een hogere accijns op de brandstoffen komen. Wie veel rijd moet daar ook naar betalen. Het is unfair dat diegene die weinig kilometers maakt evenveel betaald als iemand die tot ± 8 x meer kilometers maakt. En anders maar naar je werkplek verhuizen!

      /   Reply  / 
  31. gerard van der werf

    ik ben tegen kilometerheffing lost geen file’s op. ik heb alleen een ander voorstel aan de anwb
    dat men verplicht licht te voeren op de dag dat zou een stuk veiliger zijn ik rij zelf in een volvo s80 en kan dit gelukig niet uitzetten

      /   Reply  / 
  32. a.bol

    ik ben absoluut tegen de kilometer heffing,wij zijn eigenaar van een camper wat relatief een zware diesel auto is en profiteren nu van het kwarttarief wegenbelasting,ik ben bang dat het voor die 10000 km die we nu jaarlijks rijden onbetaalbaar gaat worden dus laten we maar houden zo als het is

      /   Reply  / 
  33. gm bouten

    ben zeer voor de kmheffing om redenen van millieu en filebeperking en een keuze voor gebruik van auto tegenover bezit van auto.

      /   Reply  / 
  34. W.Kemps

    Ik ben tegen de kilometerheffing omdat de privacy niet is te garanderen met het beruchte kastje in de auto, men kan je ten alle tijden traceren.
    Het kost een enorm bedrag om het technisch te realiseren.Ik heb in het verleden al met een kastje in de auto gereden, een zeer slechte ervaring.
    Ik vind het eenvoudiger om opbrengsten te generen dit te doen via de brandstofprijzen,daar bereikt men ook dat wie het meeste rijdt en vervuild ook het meeste betaalt.

      /   Reply  / 
  35. W.Kemps

    Privacy komt in het gedrang je bent ten alle tijden traceerbaar,heb daar ervaring mee uit het verleden.
    Veel te omslachtig en vergt een eennorme organisatie waardoor het veel meer gaat kosten dan de huidige situatie.
    Kan veel eenvoudiger door heffingen via de brandstof voor het gehele wagenpark.

      /   Reply  / 
  36. Cees Hendriks

    Tjeetje… bij onze oosterburen betaal je tax gelijk met je benzine. Is het nu zó moeilijk dat in Nederland ook in te voeren ? Gewoon… wie veel op de weg zit.. veel betaald. Deze minister heeft schijnbaar geen probleem om zijn eigen dienstauto op de weg te houden. Let wel… heel veel mensen in dit land zijn volledig afhankelijk van hun auto.

      /   Reply  / 
  37. Sj.Fennema

    Een metro fiasco is meer dan genoeg , de kosten zullen niet te beheersen zijn en dus komt de rekening weer bij ons. Buitenlanders zullen vrijuit gaan , de rekeningen achteraf tegenvallen en de bedrijven zullen het weer door moeten bereken naar de particulier.Dus wie is nu goedkoper uit. U niet en ik ook niet.

      /   Reply  / 
  38. h.schepers

    Kastje in de auto, registratie van de kilometers die je rijdt,waar je die rijdt, hoe snel je rijdt?
    Wie betaalt het kastje? Ach, ja als de overheid
    het kastje betaald, betaal ik het dus ook zelf.
    Pure big brother is wathing you actie, nee zal de regering zeggen, de privacy moet gewaarborgt
    worden.Wie gaat dit alles regelen? Waarschijnlijk een nieuw op te zetten ambtenarenkorps!
    Gelukkig kost dit alles de burger niets.
    Het file probleem is het probleem van het gebied waar de files staan,dus daar is extra capaciteit
    nodig.Laat onze overheden de tering naar de nering zetten. Een eerlijker systeem? Ik heb betere leugens gehoord.

      /   Reply  / 
  39. r de bruijne

    wat gebeurt er als je zelf in het buitenland rijdt? gaat de teller dan gewoon door? aternatief openbaar vervoer? niet in de buitengebieden. voorlopig veel onduidelijk dus IK BEN TEGEN

      /   Reply  / 
  40. Wim

    de kilometerheffing is weer meer kosten voor de auto,maar de kosten die bedrijven maken,krijgen we weer bij onze boodschappen op.
    En dus alles wordt weer duurder.
    En de provincie wil de lege`s ook niet kwijt en die doet het weer ergens anders bij op zetten.
    En zo gaat het maar door.

      /   Reply  / 
  41. Mo

    Ik vind dat ik niet moet betalen voor andere ,die de hele dag en nacht rijdt,ik ben er voor.

      /   Reply  / 
  42. Louis

    Hoe worden gereden KM in het buiteland gezien? Betaal ik dan dubbel?
    Ben absoluut tegen KM hefing.

      /   Reply  / 
  43. E.J.Buur

    Het fileprobleem is vrijwel onoplosbaar !! Alle voorstellen ten goede en uitgedacht achter bureau’s vanaf mevr. May, Tineke “Tolpoort”,en nog anderen totaan Camiel Eurlings toe, blijken hersenspinsels te zijn met als hoofddoel nog meer geld te persen uit de verkeersdeelnemers.Wij hebben ons vertrouwen in de overheid verloren!!Want waar blijft het “kwartje van Kok”,andere regels worden verzonnen voor afschaffing van de BPM,hoe zit dat met de prijs van 2e hands autos,de milieuheffingen komt de overheid goed van pas, daar kunnen zij zich eindeloos achter verschuilen,want zelfs de LPG-brandstof wordt steeds duurder door de verhoging van de accijns. Het gedogen is het nederlandse volk blijkbaar ingebakken.De resultaten zijn er dan ook naar. Alle logica is volkomen zoek.Nederland tracht steeds weer het wiel uit te vinden.Laat de Wetenschap van TNO en de Universiteiten dit onmogelijke probleem zien op te lossen.En kijk ook naar opgedane ervaringen in het buitenland.
    Dit is geen politiek vraagstuk en dat moet dus boven de partijen staan.
    Beter een laat voorstel, dan een financieel slecht (voor het nederlandse volk)voorstel. Maar dan ook handhaven en niets gedogen!!

      /   Reply  / 
  44. T. van der Heul

    Absoluut tegen !!! al eens gedacht aan de kleine ondernemer ? die mag straks deze kosten door gaan rekenen aan zijn klanten. zo is iedereen de klos met en zonder auto. Bovendien waarom zoveel extra kosten en een administratief circus in het leven roepen om een dood ordinaire belastingverhoging door te voeren.
    weggegooid geld en als het straks weer niet werkt de zoveelste blunder.
    Het ergste is nog, dat op termijn de alternatieve schone rijders ( elektrisch ) gemakkelijk gepakt kunnen worden. Men voert dan doodleuk hiervoor een “voordeel” tariefje in ……..
    Onze overheid blinkt wat milieu maatregelen, subsidie’s e.d. niet uit in betrouwbaarheid.
    Men is dus bij deze gewaarschuwd voor de kilometer heffing.

      /   Reply  / 
  45. kosten

    Indien het een eerlijk systeem dat je echt in verhouding betaalt kun je alleen maar voor zijn. Belasting zul je altijd moeten betalen. Het lijkt er alleen op dat er geen garanties gegeven kunnen worden dat je bijvoorbeeld teveel gaat betalen. De BPM zit namelijk in de kilometerheffing en hoe gedifferentieerd wordt er omgegaan met mensen die dat al betaald hebben. De enquete is niet op zijn plaats omdat nog steeds niet duidelijk is hoe met ieders belang wordt omgesprongen. Betaal je ook voor de kilometers in het buitenland?
    Ik vind het een gemiste kans van de EU om niet gezamenlijk deze problematiek aan te pakken. Het had dan veel goedkoper gekund via brandstoffenheffing. Nu zijn we niet groen, maar rood bezig.

      /   Reply  / 
  46. H.J. Hoefnagel

    Ik ben tegen kilometerheffing. Mensen zitten niet voor de lol in hun auto. Ze moeten naar hun werk. Het is dus geen oplossing voor het fileprobleem. Ikzelf ben zeer slecht ter been en heb de auto dus hard nodig. Hoe meer je rijdt hoe meer je reeds door de accijnzen betaalt.

      /   Reply  / 
  47. Schaafsma A.H. Arnhem

    In principe ja! de “vervuiler betaald”.
    Maar wel redelijk en niet meer dan nu.

    Wel moet het zo zijn dat de controle niet uit de hand loopt met beachelijke boetes bij storing.

    Wie betaald de te gebruiken apparaten en de instelling van de poorten in de wegen?
    Iedereen weet dat als de overheid iets wil uitvoeren de kosten altijd te laag worden ingeschat en dat de uiteindelijke kosten vele malen hoger worden dat is afgesproken (voorbeelden te over).
    De tweede kamer laat zich zoals altijd om de tuin leiden om maar geen problemen te krijgen met de regeringspartner(s).
    Zo te zien en te horen is er nog geen storingsvrij systeem ontwikkeld om het grootschalig toe te passen.
    De Nederlands politiek cq ambtenarij wil steeds het wiel opnieuw uitvinden zonder eerst naar o.a het buitenland te kijken.

    Dus resumerend, als het goed wordt uitgevoerd zonder veel storingen en de automobilist niet extra wordt gepakt en de reeds met BMP en andere belastingen belaste oude auto’s worden gecompenseerd, lijkt er weinig op tegen.

    Wel goed (laten) kijken naar de voor- en nadelen en desnoods enige jaren uitstel tot er een sluitend “km heffingsmodel” kan worden geïntroduceerd.

    Mogelijk zijn er andere (betere) oplossingen om de files te bestrijden. Er is uiteindelijk voldoende exertise in Nderland of buitenland op dit gebied!!

    Veel succes!!

      /   Reply  / 
  48. j v langeveld

    de kilometer heffing is weer een manier om banen tekreeren op kosten van de automobilist, dat is met iedere regeling van den haag als het om deauto vevoer gaat.
    de enige oplossing voor het file vraagstuk is gewoon
    minder mensen luister straks maar weer tijdens de bouwvak vakanties, geen files 3 mijoen mensen op vakantie in buitenland.
    zolang de bevolking blijft groeien kun je met nog wel duizende maatregelen het brobleem niet oplossen dat is een utopie.

      /   Reply  / 
  49. acm de wit

    mijn vrouw en ik hebben beiden een auto.
    Mijn vrouw rijdt pl.m 3000km/jaar en ik ca. 7000km/jaar.
    Ik ben dus vóór km.heffing.

      /   Reply  / 
  50. Cor Manders

    De overheid komt altijd met begrotingen die later vele malen hoger uitvallen en dan is de belastingbetaler en dit keer de auto bezitter weer de dupe.Ik heb nog nooit meegemaakt dat een verandering van systeem voordeliger uitvalt voor de burger,kijk maar eens naar de euro,de HSL,De Joint S. Fighter,Noord-Zuidlijn enzv. Ik ben fel tegen de kilometerheffing laat dat duidelijk zijn.

      /   Reply  / 
  51. M.Laban

    Als de BPM moet worden afgeschaft moet BV Nederland dit niet gaan halen bij het gebruik van de auto onder het mom van file bestrijding.
    Mensen gaan alleen minder rijden als het gebruik heel veel duurder wordt. Alle kosten voor het vast leggen van het gebruik komen ook nog voor rekening van de automobilist. Resultaat dubbele kosten.
    De enige juiste manier om ge- en verbruik te belasten is via de bezineprijs. Deze prijs is echter al zeer hoog in Nederland, kijk naar het buitenland. Hier zitten vaak al div. lasten in de prijs verwerkt. Geldgebrek bij de overheid moet worden gecorrigeerd door het beperken van de uitgaven en niet door het extra belasten van de automobilist. Nederland blijkt in alles het duurste te zijn maar het streven is 1 Europa met gelijke kosten en dat is zonder BPM. Dus BPM ook niet verstoppen in een kilometerheffing!

      /   Reply  / 
    1. Mevr M.P.Wegbrans

      Waarom moet ik veel betalen als ik weinig rij. Ik woon in een dorpje en het openbaar vervoer is miniem,dus moet je wel een auto hebben,wil je een grote familie kunnen bezoeken en helpen.Ik kijk bij alles hoe ik het voordelig kan doen,nu heb ik een auto gekocht zonder BPM, ten eerste gebruikt hij minder benzine,stoot weinig CO2 uit, wat wil u nog meer? Ik zit nooit alleen in de auto,als ik weet dat er iemand ook die kant op wil.Volg mijn voorbeeld en je kan meer met je weinige geld doen en het milieu wordt gespaard.

        /   Reply  / 
  52. P.Slingerland

    Ik ben tegen rekeningrijden. De meerprijs van de opbrengst wegenbelasting in de benzine/diesel- en gasprijs verwerken.
    Geen tolpoorten of kastjes. Het CO²-probleem oplossen door elektrische auto’s op grote schaal te gaan maken. Opbrengst gebruiken voor een betere wegstructuur. Alle snelwegen verbreden naar 5 of 6 banen, al naar gelang van gebruik, met gescheiden banen. Twee rechterbanen voor vrachtverkeer. De linkerbaan verplicht voor doorgaand vrachtverkeer. Drie linkerbanen voor lichtgewicht auto’s, waarvan de linkse buitenbaan verplicht voor doorgaand verkeer. Duidelijk aangeven, ver van tevoren, wanneer je naar rechts moet om de afrit met plaatsnaam te volgen via de verlengde vluchtstrook. Ik ben 52 jaar weggebruiker en betaler.

      /   Reply  / 
  53. pauladebruin-wessels

    een onnozele gedachte dat je door kilometerheffing de files kunt terugdringen. Wanneer de bevolking groeit, komen er meer auto’s op de weg. Het houdt ook in dat er veel meer vervoersbewegingen nodig zijn om het groeiend aantal mensen te voorzien van e.a
    Bovendien zijn de mensen die van de weg gebruik maken op de filetijden, dit doen omdat ze werken en geen gebruik kunnen maken van O.V.

      /   Reply  / 
  54. G.W. van Sleeuwen

    De ilusie dat de files worden opgelost door de KM heffing is een lachertje.Er komen steeds meer bewoners in nederland dus ook meer auto bewegingen daar de regering graag ziet dat alle mensen werken en die mensen moeten naar hun werk.Het openbaar vervoer voldoet niet zoals men de afgelopen maand duidelijk heeft kunnen waarnemen dus is men aangewezen op eigen vervoer,en dat is dus voor de gewone werkende klasse de auto. ook het inrichten en instand houden van de poorten cameras en wat er al niet nodig is wordt veel te duur en te storingsgevoelig waardor er gegarandeerd problemen ontstaan.Hierdoor komen er dus klachten welke je als gebruiker van de auto moet kunnen bewijzen anders trek je aan het kortste eind.
    En de beloftes van de regering daar heb ik ook zo mijn gedachte over want het tijdelijke kwartje van KOK is vast door iedereen niet vergeten alleen wel door de regering want dat krijg je dus nooit meer terug.
    En wat de autobewegingen die we gaan maken welke te volgen zijn via het kastje, daar wordt dus niemand gelukkig van.
    Dit alles wordt gewoon te duur en te kwetsbaar, en dit met een regering die het verschil tussen tijdelijk en permanent niet kan onderscheiden lijkt het me niet slim om voor te stemmen.
    Ik ben dus zwaar tegen deze manier van geld ophalen waar de werkende klasse weer de dupe van gaat worden.

      /   Reply  / 
  55. bekkers wfs.

    Verhoog de benzineprijs en schaf motorijtuigenbelasting en BPM af, zoals in elk ander land .
    Dan kunnen wij ons ook europeanen voelen !!

      /   Reply  / 
  56. p.meurs

    ik heb geen geld voor een nieuwe outo ik rij 4000 km per jaar ik zou voor een nieuwe outo een forse lening moeten gaan afsluiten. als je een flink salares hebt kun je zo iets bedenken . maar de meeste regels maaken ons steeds armer . laat ze svp eens goed gaan nadenken in denhaag ze zijn alles kapot aan het maken. dus ik stem tegen de km heffing.

      /   Reply  / 
  57. C.Prescher

    Ik ben tegen de kilometerheffing en dat dit alleen door een anwb enquete gepeild kan worden, een referendum of enquete gaat de hele bevolking aan.Er zijn ook leden die misschien willen stemmen maar geen computer hebben waardoor uitgesloten zijn van stemming.Het is de zoveelste melkkoe van de regering, die uiteindelijk telkens weer verhoogd zal worden en meestal zijn degenen die het het minst kunnen missen aan de beurt.De SP heeft ook een enquete, voor iedereen toegankelijk (zie aldaar).Sta trouwens achter de argumenten van de SP zoals al eerder vermeld waren op hun site,alvorens deze enquete in het leven werd geroepen.Ergens een reactie gelezen over het openbaar vervoer,om hier meer gebruik van te maken, mooi gezegd, maar hangt er wel vanaf waar je woont en hoe je dat dan oplost in het weekeind en met flexible werktijden, dat is buiten de grotere steden vaak onmogelijk dus.

      /   Reply  / 
    1. Cees Hendriks

      Reclame maken voor de SP.. nou ja ehhh… dáár zaten we nu ff niet op te wachten. Gewoon voor of tegen… en waarom !?

        /   Reply  / 
  58. G. van Elk

    Ik ben tegen de kilometerheffing. Het systeem is niet waterdicht en bovendien kostbaar. Als je pas een nieuwe auto hebt aangeschaft, betaal je ook dubbel. Dat is niet eerlijk. Ik vrees ook bureaucratie bij de controle en de kastjes. Met de nodige fouten. Voorgesteld wordt, dat het eerlijker en minder kostbaar zou zijn. Dat klopt niet. Niet aan beginnen Camiel Eurlings!!

      /   Reply  / 
  59. J. van Pareen

    Ben tegen K(oetje) M(elken) verhoging
    Systeem rammelt aan alle kanten, wat gebeurt
    er met de gereden kilometers inhet buitenland
    Geloof er niks van dat dan het kastje wordt uitgeschakeld, wat gebeurt als kastje stuk gaat
    wie zal dat weer betalen, en hoe gaat het de auto’s met buitenlands kenteken die steeds meer in het land komen te rijden Hele systeem snel weg gooien kost een berg geld en je krijgt er niets
    voor terug

      /   Reply  / 
  60. H.P.Smit

    Ik ben pertinent TEGEN deze kilometer heffing,
    Er moet toch eens een stop komen aan de verkwisting van de belasting centen door deze(en vorige)regeerders!

      /   Reply  / 
  61. a.deroo

    ik weet nu waar ik aan toe ben met de wegenbelasting. maar laat de kilometervreter maar betalen niks op tegen hoor

      /   Reply  / 
  62. J.de Lange

    TotaalKosten plaatje onbekend

      /   Reply  / 
  63. W.Vissvcher

    Schandalig zou ik het vinden als de kilometerheffing er komt. Wie zijn er de dupe, de minder draagkrachtige, die net nog een autootje kunnen rijden. Alleen de bezitters van nieuwe auto’s hebben hier voordeel van.
    IK BEN PERTINENT TEGEN.

      /   Reply  / 
  64. hja vermeulen

    ik ben er zeer optegen,ik vond ook de vraagstelling v.d. anwb enquete erg manipulerend.ben met de enquete gestopt

      /   Reply  / 
  65. H.Hendrickx

    Ik ben VOOR kilometerheffing mits de wegenbelasting wordt afgeschaft.
    Het lijkt mij een eerlijke zaak dat diegene die de weg het meest gebruiken ook het meest betalen. Ik ga vaak te voet of met de fiets en betaal evenveel wegenbelasting als iemand die altijd de auto pakt en dus de weg veel gebruikt.
    Het kastje vind ik geen probleem want ik heb niets te verbergen! Hebben we de criminaliteit ook gelijk beter op kaart, twee vliegen in 1 klap!

      /   Reply  / 
  66. J.H.W.Boeve

    de kosten zijn veel te hoog en de privacy niet 100%% verzekerd.Waarom niet benzineprijs verhogen;dan betalen buitenlanders die ons wegennet gebruiken eveneens mee.het inkomensverlies van nederlanders die in het buitenland tanken wegen m.i. niet op tegen de hoge kosten van het kastje etc.

      /   Reply  / 
  67. p j dantuma

    In tegenstelling tot belastingheffingen in het buitenland geldt de kilometerprijs ALLEEN voor de burgers van Nederland. Het zal blijken dat het de files niet opheft (mensen staan er niet voor niets in) en het voor de gemiddelde automobilist veel duurder wordt. Je zou ook kunnen denken om de eerste 15.000 km vrij van heffing te maken. Dat stimuleert mensen om minder te rijden zonder dat mensen die nu al minder rijden daardoor getroffen worden.

      /   Reply  / 
  68. c.oderkerk

    n.m.m. zal het administratief(maandelijks 8 mio brieven de deur uit,kastjes plaatsen wie doet wat

    0 een puinhoop worden;nu al heeft het crijk geen greep op de volksverzerkering rond 300,000 wan betalers.het gevolg is dat je dubbel gaat betalen hetzij via de belaringen hetzij en via de artikelen die duurder zullen worden.straks staan we in de file met hogere lasten

      /   Reply  / 
  69. J.A. Spaan

    Ik heb de enquette ingevuld. het gaat om een ledenenquette maar er wordt nergens om een lidmaatschapsnummer gevraagd. Iedereen kon meedoen wat heeft het voor zin een ledenenquette te houden?

      /   Reply  / 
  70. t.langejan

    tegen km-heffing
    De files los je niet mee op en het autorijden wordt zeker duurder.
    met een kastje en veel ambtenaren erbij om de gelden te innen veel
    fouten met veel gedoe enz. Niet doen. Beter de benzine/diesel
    prijs verhogen i.p.v. de huidige motorrijbelasting.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>