Hoe zit het met ons Oranjegevoel?

Zes op de tien Nederlanders kennen minstens één
couplet van het Wilhelmus. Dertig procent kent meerdere coupletten
van het volkslied. Dat meldt de Staatsloterij maandag op
basis van een onderzoek onder vierduizend mensen naar aanleiding van
Koninginnedag.

Vier op de tien ondervraagden willen een rommelmarkt bezoeken op
Koninginnedag. Dit zijn vooral mensen tussen de 25 en 54 jaar met
kinderen. Een op de vijf Nederlanders hangt de vlag uit.

Bijna evenveel
mensen doen niets bijzonders of volgen de Koninginnedaguitzending op
televisie. De drie grootste ergernissen op 30 april zijn dronken
mensen, rotzooi op straat en het gebrek aan toiletten.

Het oranjegevoel wordt het meest gevoed door symbolen als tulpen (35
procent), klompen (24 procent) en molens (zestien procent). Johan
Cruyff en André Hazes symboliseren volgens de respondenten het
oranjegevoel. Bitterballen worden door bijna de helft van de
ondervraagden genoemd als meest typische 'oranje' snacks. Hutspot is
volgens 51 procent de meest oranje stamppot.

 

Lees ook:Oer Hollands horloge voor de EK voetbal
Lees ook:Ergernissen top-10!
Lees ook:Beleef Koninginnedag in Amsterdam
Lees ook:20% vindt eigen voornaam ouderwets
Lees ook:Douchen doen we niet elke dag

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>