Binnenkort op vliegvakantie? Goed nieuws: minder kans op vertraging

Schermafbeelding 2014-08-05 om 11.01.49Natuurlijk zijn er allerlei zaken waarover je bang of nerveus kunt zijn als je in een vliegtuig stapt, dat is de afgelopen weken pijnlijk duidelijk geworden. Maar mocht er een vliegvakantie op de planning staan die niet over gevaarlijk (oorlogs)gebied gaat, dan hoef  je in ieder geval minder bang te zijn voor vertraging dan in het verleden. Er is een gunstige tendens gaande: Luchtvaartmaatschappijen hebben in het tweede kwartaal beter gepresteerd. Er zijn minder vluchten vertraagd en geannuleerd op Nederlandse luchthavens. Dat blijkt uit onderzoek van EUclaim. Dit bedrijf helpt passagiers van een vertraagde vlucht een schadevergoeding van hun luchtvaartmaatschappij te krijgen. “Steeds vaker zijn luchtvaartmaatschappijen beter in staat te schakelen na een incident, zodat niet het gehele vluchtprogramma verstoord wordt. Denk hierbij aan het inzetten van reservetoestellen of het ruimer inplannen van vluchten”, laat het bedrijf weten. Een woordvoerder zegt er niet vanuit te gaan dat luchtvaartmaatschappijen meer risico nemen, nu ze vaker op tijd vliegen.

Het aantal claimbare incidenten zou al vier jaar op een rij flink dalen. In het tweede kwartaal waren er 875 gevallen waarbij passagiers een vergoeding konden claimen. Dat is een verbetering van 6,7 procent ten opzichte van een jaar eerder. Toen waren er nog 938 claimbare incidenten. In 2012 en 2013 ging het om respectievelijk 939 en 1.315 gevallen. Ook het aantal vertraagde en geannuleerde vluchten in zijn geheel is in het tweede kwartaal gedaald. Dat getal daalde van 1.535 in 2013 naar 1.178 in het afgelopen kwartaal. Er kan niet bij elke vertraagde of geannuleerde vlucht een vergoeding geclaimd worden.

Passagiers kunnen volgens een Europese verordening een schadevergoeding claimen als hun vlucht meer dan drie uur vertraagd is.  Dat geldt ook bij een geannuleerde of overboekte vlucht. Afhankelijk van de afstand van de reis, kan de vergoeding oplopen van 250 tot 600 euro. Vertraagde passagiers hebben recht op een vergoeding, tenzij er buitengewone omstandigheden zijn. Als het weer bijvoorbeeld slecht is, wordt een luchtvaartmaatschappij niet voor de vertraging verantwoordelijk gehouden. Onder de verordening vallen alle vluchten naar of vanuit een EU-land. Ook alle vluchten van Europese luchtvaartmaatschappijen vallen onder deze regeling.

Lees ook:Bizar: honderden koffers ‘zonder baasje’
Lees ook:Dagelijks de “Brussels Airport Express”
Lees ook:Swoodoo, de supersnelle zoekmachine voor goedkope vliegreizen
Lees ook:Betere toegang tot vliegtuig voor ouderen en mindervaliden
Lees ook:Ergernissen in het vliegtuig

1 Reacties // Reageer

One thought on “Binnenkort op vliegvakantie? Goed nieuws: minder kans op vertraging

  1. Marten Hoekstra

    Er zijn verschillende websites waar je kunt achterhalen of je recht hebt op een schadevergoeding. Hier kan je vervolgens ook je claim uit handen geven, en wordt de afhandeling van de claim helemaal voor je uitgevoerd. Je betaalt hiervoor een percentage van de uiteindelijke vergoeding. Dit percentage verschilt wel tussen de websites. Een van de websites is ARAG Flightclaimservice, deze heeft een hoge tevredenheidscore en vraagt ook nog eens een lage vergoeding.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>