Digitale overheid maakt ouderen afhankelijk

Ouderen in Nederland worden sterk afhankelijk van de hulp van anderen wanneer de overheid besluit alle contacten tussen burger en overheid te digitaliseren. Deze conclusie volgt uit het onderzoek ‘Digitaal contact overheid en gemeente’ van seniorenorganisatie Unie KBO onder 65-plussers.
Minister Plasterk van Binnenlandse Zaken wil dat bedrijven en burgers uiterlijk in 2017 alle zaken die ze met de overheid doen digitaal kunnen afhandelen, zoals het aanvragen van een vergunning.
In een brief aan de minister schrijft de Unie KBO dat de overheid actie moet ondernemen om ook de ‘digibete ouderen’ inspraak te geven tijdens het proces. De minister heeft een klankbordgroep ingesteld die adviseert over het gebruiksvriendelijker inrichten van de digitale overheid. De Unie KBO dringt er bij de Minister op aan om in die klankbordgroep ook ouderen zitting te laten hebben.

De Unie KBO ziet dat de focus nu vooral ligt op de inrichting van een goede digitale infrastructuur terwijl er juist ook aandacht moet komen voor een vangnet voor mensen die de digitale techniek (nog) niet beheersen, onder wie veel ouderen. Manon Vanderkaa, directeur van de Unie KBO: “Wij stellen: digitaal waar het kan, persoonlijk omdat het moet. Om de digibete gebruiker straks niet uit te sluiten moet in de aanloop naar 2017 ook de nadruk liggen op het geven van persoonlijke voorlichting, begeleiding en ondersteuning”.

Uit het onderzoek van de Unie KBO blijkt dat ouderen die op dit moment niet digitaal zelfstandig zijn in de problemen komen als het contact met de overheid uitsluitend digitaal zou zijn. Maar liefst 87% van de digibete ouderen in het onderzoek van de Unie KBO bevestigen dat zij hulp van onder meer familie, vrijwilligers en ambtenaren moeten inschakelen.

Persoonlijk contact met de overheid blijft voor veel ouderen de meest prettige manier van contact. Nagenoeg alle ondervraagden vinden dan ook dat er alternatieve manieren mogelijk moeten blijven om contact te kunnen maken. Van de senioren die aan het Unie KBO-onderzoek hebben deelgenomen en thuis in het bezit zijn van een internetaansluiting, heeft 70% digitaal contact met de overheid. De meest genoemde onderwerpen zijn belastingaangifte (67%), het inwinnen van informatie (37%) en het maken van afspraken (36%).

 

Bron: Unie KBO

Lees ook:Ouderen moeten hulp inschakelen om overheidszaken te regelen
Lees ook:Ruim een miljoen senioren bankiert nog niet online
Lees ook:SeniorWeb biedt hulp bij digitale belastingaangifte
Lees ook:Belastingservice Ouderenbonden zijn gelukkig betrouwbaar
Lees ook:Unie KBO start lobby met oog op de verkiezingen

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>