Het duurt echt nog maar een paar weekjes, dan staat het WK voetbal in Brazilië voor de deur, maar de echte gekte is nog niet begonnen. Sterker nog: eigenlijk moet de oranjekoorts in de Nederlandse supermarkt nog op gang komen. Volgens een afgelopen week gehouden onderzoek van marktvorser GfK hebben bijna 450.000 Nederlandse huishoudens een ‘oranjeproduct’ gekocht. Dit komt neer op 5,9 procent van alle huishoudens in Nederland. Dit is fors minder dan in de week van Koningsdag, toen 14,5 procent van de huishoudens een oranjeproduct in hun winkelmandje legden.
De oranjekoorts is op dit moment ook lager dan rond dezelfde periode in aanloop naar het EK in 2012 en het WK in 2010. Volgens supermarktdeskundige Joop Holla van GfK komt dat onder meer doordat de verwachtingen wat betreft de resultaten van Nederlands elftal nu lager liggen. Veel mensen willen eerst zien dat ‘onze jongens’ ook echt een prestatie neerzetten, voor zij op grote schaal oranjevla, oranje toiletpapier en andere oranjeproducten aanschaffen.
Lees ook:Boodschappen over de grens doen, loont!
Lees ook:Babyboomers relatief welvarend
Lees ook:Geld van gezinnen verdampt op de beurs
Lees ook:Strenge, koude winter op komst!
Lees ook:Slecht nieuws voor goede doelen in ons land