Uitzendbranche belangrijke rol bij aan werk helpen 50-plussers

Schermafbeelding 2015-10-08 om 12.02.50Het blijft lastig voor ouderen om werk te vinden, maar tegelijkertijd komt 27 procent van werkzoekende ouderen aan werk via een uitzendbureau.

Brancheorganisatie NBBU wil benadrukken dat de uitzendbranche een belangrijke rol speelt bij het aan werk helpen van 50-plussers. In de berichtgeving van Nieuwsuur is deze week de nadruk gelegd op hoe vaak uitzendbureaus gebruik maken van de regeling voor het bemiddelen van 50-plussers. Het aantal 50-plussers dat daadwerkelijk uitstroomt naar werk ligt veel hoger.

Niet iedereen maakt namelijk gebruik van de regeling. Sinds de start van het Actieplan 50-plus zijn in totaal 112.901 50-plussers uitgestroomd naar werk, zo blijkt uit cijfers van UWV. “Liefst 27 procent van deze ouderen vinden hun weg naar de arbeidsmarkt via een uitzendbureau”, licht NBBU-directeur Marco Bastian toe. “Dat is omgerekend ruim 30.000 plaatsingen. Een beduidend hoger getal dan de 6.555 keer dat uitzenders gebruik hebben gemaakt van de regeling.”

Versoepelde regeling belangrijke stimulans
Bij de start van het Actieplan, twee jaar geleden, bleek het aanvragen van de regeling erg ingewikkeld te zijn. De regeling is daarom na een jaar flink versoepeld. Zo hoeven werkzoekenden niet eerst drie maanden werkloos te zijn voordat ze voor de regeling in aanmerking komen en is aanvraagperiode verlengd.
“Sinds die tijd zien we een duidelijke toename van het gebruik van de regeling en een stijging van het aantal ouderen die het werk hervatten”, aldus Bastian. De NBBU verwacht dat ook de komende tijd de versoepelde regeling een belangrijke stimulans blijft in het realiseren van de toegezegde 22.500 plaatsingen.

Bastian: “Feit blijft dat ouderen geplaatst moet worden bij opdrachtgevers. Die moeten 50-plussers aannemen en vooroordelen van zich afschudden. De situatie van oudere werklozen blijft lastig, leeftijdsdiscriminatie op de arbeidsmarkt is een probleem. Uitzendbureaus zijn echter als geen ander in staat om de meerwaarde van 50-plussers aan opdrachtgevers te tonen. We moeten deze groep absoluut niet opgeven, maar juist in ze blijven investeren.”

Lees ook:UWV start actiemaand voor de 55-plusser
Lees ook:Veel werkloze ouderen gaan aan het werk tegen lager loon
Lees ook:Ontkenning groeiende werkloosheid ouderen
Lees ook:Aantal 50-plussers zonder baan blijft stijgen
Lees ook:Uitbreiding aanpak ouderenwerkloosheid

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>